Menu główne

Najczęściej zadawane pytania

  • Od kiedy będzie obowiązywał nowy system gospodarki odpadami?

Nowy system będzie obowiązywał od 01 lipca 2013 roku.

  • Do kiedy można korzystać z  indywidualnej umowy na odbiór odpadów komunalnych?

Indywidualne umowy będą obowiązywać do 30 czerwca 2013 roku.

  • Czy aktualnie obowiązujące umowy na odbiór odpadów komunalnych po 30.06.2013r.  same stracą ważność?

Z uwagi na fakt, iż są to umowy cywilno-prawne powinny zostać wypowiedziane przez strony umowy.

  • Jaka będzie metoda naliczania opłaty?

Samorząd jest  zobligowany wybrać najlepszą i najsprawiedliwszą metodę naliczania  opłaty. W tym celu najpierw zostaną  przeprowadzone spotkania z mieszkańcami, następnie zebrane opinie mieszkańców za pomocą specjalnie przygotowanej ankiety. Potem zostanie podjęta przez Radę Miejską w Koszalinie uchwała w sprawie wyboru metody naliczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

  • Kto będzie ustalał stawkę za gospodarowanie odpadami?

Upoważnienie do ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w formie uchwały, na podstawie art. 6k ust. 2  ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ma Rada Miejska.

  • Czy segregując odpady będę płacił mniej?

Tak. Rada gminy określi niższe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny.

  • Czy będzie nadzór czy faktycznie segregowane są odpady , zgodnie z deklaracją?

Tak. Firma wywozowa będzie zobowiązana informować gminę o nieprawidłowościach w tym zakresie. (Wg art. 9n ust. 3pkt. 4  w sprawozdaniu kwartalnym podmiot odbierający odpady od właścicieli nieruchomości  wskazuje właścicieli nieruchomości, którzy zbierają odpady komunalne w sposób niezgodny z deklaracją.

  • Co się stanie, jeżeli właściciel nieruchomości zadeklarował, że będzie segregował odpady a ich nie segreguje?

Ponieważ opłata za odpady segregowane będzie niższa, a za odpady niesegregowane wyższa, w przypadku stwierdzenia, że odpady nie są segregowane, zostanie wydana decyzja administracyjna o nałożeniu na właściciela nieruchomości wyższej opłaty.

  • Czy nowy system gospodarki odpadami obejmie właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne?

Obecnie nowy system nie obejmie nieruchomości niezamieszkałych, jednak docelowo ten wariant będzie rozważany.

  • Kto będzie wyposażał nieruchomość w pojemniki na odpady?

Wyposażenie nieruchomości w pojemniki, zgodnie z ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - art.5 ust.1 pkt.1 - należy do obowiązków właściciela nieruchomości, jednakże firma odbierająca odpady, wybrana w przetargu przez samorząd, może być zobowiązana do zagwarantowania mieszkańcom możliwości nabycia pojemników w formie ich zakupu, dzierżawy, bądź najmu.

  • Gdzie należy składać deklarację o wysokości opłaty?

Właściciel nieruchomości (w tym współwłaściciel, użytkownik wieczysty, zarządca,) będzie zobowiązany złożyć deklarację w Urzędzie Miejskim w Koszalinie.

  • Do kiedy należy składać deklarację?

Pierwszą deklarację właściciel nieruchomości będzie zobowiązany złożyć w terminie wyznaczonym przez samorząd w uchwale ustalającej wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, składanej przez właścicieli nieruchomości, obejmujący objaśnienia dotyczące sposobu jej wypełnienia. Uchwała zawierać będzie także informację o terminach i miejscu składania deklaracji. Pierwszą deklarację najprawdopodobniej będzie trzeba złożyć do końca I kw. 2013r. Każda kolejna będzie składana w przypadku  powstania zmiany  będącej podstawą naliczania opłaty, w terminie 14 dni od dnia powstania zmiany. (np. zmieni się liczba osób zamieszkujących daną nieruchomości, a opłata naliczana jest wg metody od liczby mieszkańców).

  • Kto będzie pobierał opłatę za gospodarowanie odpadami?

Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi pobierana będzie przez Gminę Miasto Koszalin.

  • Kto będzie składał deklarację i ponosił opłatę?

Obowiązek złożenia deklaracji należy do właściciela nieruchomości, przez którego rozumie się także współwłaściciela, użytkownika wieczystego, dzierżawcę, czy zarządcę nieruchomości. W przypadku budynków wielolokalowych w imieniu mieszkańców deklarację wypełni i złoży do urzędu zarząd spółdzielni mieszkaniowej, wynajęty zarządca, czy zarząd wspólnoty.

a) Opłatę natomiast ponosić będą wszyscy wytwarzający odpady, tzn. mieszkańcy.

  • Co się stanie w przypadku ,kiedy nie złożę wymaganej deklaracji w terminie?

W razie nie złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi albo uzasadnionych wątpliwości, co do danych zawartych w deklaracji Prezydent Miasta określi, w drodze decyzji, wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, biorąc pod uwagę uzasadnione szacunki, w tym średnią ilość odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach o podobnym charakterze. (Art. 6o ustawy ucpig)

  • Co w przypadku, kiedy nie będę płacił za odpady?

W razie stwierdzenia, że właściciel nieruchomości nie uiścił opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi albo uiścił ją w wysokości niższej od należnej, Prezydent Miasta określi, w drodze decyzji, wysokość zaległości z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W sprawach dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, z tym, że uprawnienia organów podatkowych przysługują Prezydentowi Miasta.

  • Jak często trzeba będzie wnosić opłatę za gospodarowanie odpadami?

Samorząd ustali, w drodze uchwały, termin, tryb i częstotliwość wnoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i poinformuje o nich mieszkańców miasta. Może to być np. opłata miesięczna, dwumiesięczna, lub kwartalna.

Alert

Program Kocham Koszalin wszedł w życie! Dołącz do nas i ciesz się zniżkami oraz specjalnymi ofertami. Więcej informacji na stronie.

Zamknij pasek z informacjami Zatrzymaj przewijanie się paska informacyjnego

Miejski Rzecznik Konsumentów

MIEJSKI

RZECZNIK

KONSUMENTÓW

PRZEJDŹ

Koszalin na Facebooku